Opel Kadett

In de jaren 1960 breidde Opel het programma naar de onderkant van de markt uit met de Opel Kadett, met als eerste de Kadett A in 1962. De Kadett werd ontworpen om de concurrentie met de Volkswagen Kever aan te gaan.

De Kadett had alles wat de Kever begin jaren 1960 niet had: een watergekoelde motor voorin, voldoende kofferruimte (dus achterin), functionerende verwarming, comfort, veel glas en een moderne 'styling'. Relatief goedkoop, onderhoudsvriendelijk en zuinig werd de Kadett een auto voor de gewone man-met-smalle-beurs.

Voor de productie van de Kadett werd een speciale fabriek gebouwd in Bochum. Omdat met in het Ruhrgebied ook toen al de vraag naar steenkool zag afnemen, werd deze nieuwe fabriek mede als vervangende werkgelegenheid gepresenteerd voor werkloos rakende mijnwerkers. De auto heeft er de bijnaam 'Kumpel' aan te danken.

Hoewel zeker een succes, duurde het tot de introductie van de Kadett B in 1966 voordat de Kever definitief verslagen werd. In Nederland werd mede dankzij deze auto Opel in 1968 de het best verkopende automerk, ten koste van Volkswagen.
Foto: Wikimedia Commons

Informatie over de Opel Kadett in de Wikipedia>