Terugblik 14 oktober

Op het Entreeplein bij de Westerstraat én bij de Landbouwwerktuigenloods Goes waren de interessantste oldtimers te zien en de mooiste verhalen te horen. Bezitters van naoorlogse historische auto's vertelden over het Geluk van Toen en het Geluk van Nu. Van de 'sixties', toen de auto bereikbaar werd voor grote groepen in de samenleving, naar het heden, waarin het bezit van een oldtimer in brede kringen is verspreid en geluk brengt.

Op het Entreeplein bij de Westerstraat ... interesse voor de volksauto's uit Frankrijk en vooral ook voor het scuccesnummer voor de héle kleine man (m/v) uit Duitsland. Alle foto's: Virtueel Mobiliteitsmuseum

Een evenement voor jong en oud, zo bleek. Al lijkt 'jong' hier geen aandacht te hebben voor het eveneens (relatief) jonge model VW Kever, een Super Beetle, zoals die nog tot 2003 in Mexico werd geproduceerd. De Kever was toen, zeker in Cabriolet-uitvoering, inmiddels een cultauto voor een speficieke doelgroep geworden in plaats van een vervoermiddel voor de massa, zoals het Ovaaltje hieronder. 'Oud' heeft deze historische Kever inmiddels bewonderd en richt zijn aandacht op de andere oldtimers verderop.

Niet echt voor de gewone man, deze Lancia Aurelia Coupé, maar voor het ultieme geluksgevoel moet atlijd iets te dromen blijven; toen én nu ...

Gedemonstreerd
De naoorlogse automobielen werden gedemonstreerd, vragen werden beantwoord, motorkappen werden geopend, motoren werden gestart en er werden rondjes gereden. Gelukkig was een politieagent uit de jaren 1960 aanwezig om een en ander in goede banen te leiden.

... motorkappen geopend, vragen beantwoord ...

... ook vragen over motorfietsen, waarvoor eveneens een plaats was ingeruimd. Zeker in de jaren 1950 en '60 was de motorfiets vooral een gebruiksovoorwerp bedoeld voor hen die (nog) geen auto konden of wilden kopen. Achter de BMW uit de 'sixties' een Honda CB750 uit de jaren 1970, toen de motorfiets steeds meer gebruikt worden voor vrijetijdsbesteding. Vooral de de sportieve motoren uit Japan werden populair. De Nederlandse wegen werden al snel overspoeld met Japanse vrijetijds-motoren. Mede daarom is CB750 door motorliefhebbers tot 'Motor van de 20e Eeuw'verkozen. Ja, kom daar door met die straatvlo .... Personeel van het museum (boven) moet maar even wachten. De veelal Duitse 'Kleinwagens' (onder) al evenzeer voor de man, die nog niet aan een auto toe was, werden door de echte autobezitters in de tijd vaak weining complimenteus bejegend. Maar daar heeft de deze politieagent in originele jaren '60-uinform natuurlijk geen boodschap aan.

Glaasje op ...
In het café van tante Stien in de Westerstraat was er aandacht voor alcohol in het verkeer. Daar werd in de jaren 1960 voor het eerst massaal aandacht aan besteed met de slogan:'Glaasje op, laat je rijden'. Wie kent dit liedje uit 1966 nog? Oorspronkelijk een door Willem van Kooten geschreven carnavalsnummer van Sjakie Schram, werd dit later dat jaar gebruikt voor een door en Veilig Verkeer Nederland ontwikkelde campagne. De overheid kwam in 1974 voor het eerst met wetgeving op dit gebied.

Alcohol in het verkeer? Tante Stien kan er over meepraten!

In het Café van Tante Stien in de Westerstraat, nog echt zo'n bruine kroeg van vroeger, was het 't gesprek van de dag: Karel zou toch ook naar het evenenemt komen, met z'n DAF? Die mooie DAF 33? Tante Stien kon er zelf niet over uit:"Gisteren wezen drinken met z'n vrienden in de stad, je weet hoe dat gaat, hè. Laat geworden natuurlijk, ik heb 'm niet eens thuis horen komen. En mot je sien hoe die z'n auto geparkeerd heb, die rijdt niet meer voorlopig." Gelukkig is daar onze wakkere agent weer, altijd paraat, ook als je hem niet nodig hebt:
"Zo, tante Stien, waar denken wij dat Karel en jij nu helemaal mee bezig zijn? Wat moet dat hier met zijn auto tegen dat Amsterdammertje?"
"
Ach toe agent, doe niet zo rot, we hebben het al zo moeilijk.""Nee, zo werkt dat niet Tante Stien. Ik hoor dat Karel te veel gedronken heeft. Dat wordt een dikke prent, ik moet dat opnoteren. Hoe denken wij dat Karel heet?
"Geen idee agent."
"Okee, dat zien we door de vingers, waar denken wij dat Karel is?"
"In bed natuurlijk, die leg se roes uit te slapen."
"Nou, laat hem daar maar lekker liggen, hij vindt de bon wel onder de ruitenwisser."
"Nou, dat zal 'm leren, denk je ook niet Tante Stien?"
"Ach agent, wat zal ik segge..."

Oldtimers Goodtimers
De dag werd afgelsoten besloten met de Prachtige parade van historische automobielen. Onder het motto 'Oldtimers - Goodtimers' reden de naoorlogse pronkjuwelen in optocht dwars door het park naar de uitgang van het museum aan de Waterbergseweg. Helaas dus zonder Nederlandse vertegenwoordiging...
De publieke belangstelling was daar niet minder om en de waardering was groot!

Met dank daarom aan de vele leden van de bij de FEHAC aangesloten organisaties ...