Stichting Mobiele Collectie Nederland

Vrijheid is een voorwaarde voor geluk. Mét de democratisering van het reizen een van de de belangrijkste verworvenheden van ons moderne Nederland.

Oktober was de Maand van de Geschiedenis, het grootste historisch evenement van Nederland. Honderden culturele organisaties hebben in oktober 2017 het thema Geluk in de schijnwerpers gezet. Van gelukzoekers tot weldoeners en van Fortuna tot vrijheid. Kan geluk van vroeger mensen nu nog inspireren, of het huidige geluk relativeren? In oktober ontdekt u gisteren om vandaag te begrijpen.

Het Nederlands Openluchtmuseum organiseerde in dit kader samen met de stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN) en de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC) op zaterdag 14 oktober in het museum een special over geluk; het geluk van het autorijden!

Wijd verbreide passie

Niet onvermeld mag blijven dat bij de organisatie zich op zeker moment wijkvereniging de Penseelstreek in Arnhem aansloot. Goede buren van het Nederlands Openluchtmuseum, die elk jaar een oldtimerevenement organiseren, de 'Penseelstreek Classic'. Interessant dat alleen in één zo'n wijk al voldoende oldtimerliefhebbers wonen om een dergelijk evenement te organiseren! Een duidelijk signaal hoe wijd verbreid de passie voor het automobiele erfgoed in de samenleving is.

The 'sixties' en vrijheid

Terug naar het thema: Geluk. Geluk is een richting, geen punt. We zoemden in op de 'sixties', de tijd waarin de auto ook voor de gewone man (m/v) bereikbaar werd. En daarmee de individuele vrijheid om eigen keuzes te maken. En wat is er meer 'sixties' dan het streven naar vrijheid?

Vrijheid is een voorwaarde voor geluk en met de emancipatie van de gewone man en de democratisering van het reizen een van de belangrijke verworvenheden van ons moderne Nederland.
Op 14 oktober waren er o.a. presentaties over 'het geluk van de auto' en kwam een levendige parade met prachtige oldtimers voorbij.

Canon

In het museum is daarnaast op alle dagen nieuwe Canontentoonstelling te bezoeken, waarin de geschiedenis van Nederland in 50 vensters aan bod komt. Daar wordt ook de DAF getoond, als voorbeeld van de luxegoederen, die gewone gezinnen begin jaren '60 konden kopen. Daar hadden zij toen pas genoeg geld voor.

De Hollandse volksauto; voor gewone gezinnen. De DAF 600, voor het eerst gepresenteerd op de Auto RAI van 1958 en begin jaren 1960 in groten getale op de Nederlandse weg te zien. Foto (gemaakt in het DAF-museum): Wikimedia Commons, FaceMePLS

Vrijheid en geluk

Al in de tijd van de Verlichting zien humanisten, radicale denkers en andere filosofen de mogelijkheid tot aards geluk in tevredenheid met aardse zaken. Anderen denken dat vooral 'vrijheid' de voornaamste voorwaarde voor geluk is.

Hoe dat ook zij, een aardse zaak als de eigen auto appelleert sterk aan dat gevoel van individuele vrijheid en de mogelijkheid om eigen keuzes te maken en te gaan en staan waar je wilt.

De voortgaande individualisering van de mobiliteit, eerst vooral per fiets, bromfiets, motorfiets en scooter en vanaf het eind van de jaren 1950 ook met de auto, wijst op een dieper en al veel langer bestaande behoefte aan die mogelijkheid tot individueel reizen onder de bevolking. Die werd nu eindelijk ook voor alle lagen van de bevolking bereikbaar, zelfs gemotoriseerd.

De 'sixties': Het gevoel van individuele vrijheid en de mogelijkheid om eigen keuzes te maken en te gaan en staan waar je wilt.
Naar het strand ...

... shoppen in de binnenstad ...

... of zelfs de grens over. Voor velen in de jaren 1960 en '70 een voorheen ongekende luxe!
Foto's: Ansichtkaarten, Virtueel Mobiliteitsmuseum




TOONBEELDEN VAN MOBIEL ERFGOED

Gelukkig was hij of zij, die zich in de jaren 1950 al een Volkswagen Kever kon aanschaffen, de ultieme 'volksauto' uit die tijd.
meer>
meer>
Foto's Virtueel Mobiliteitsmuseum, eigenaar

Een Britse 'volksauto' uit dezelfde tijd: de Morris Minor. meer>
Foto: Igor Stuifzand

Al vóór de oorlog werden er volksauto's geproduceerd, zoals deze NSU-Fiat. Wel een luxe volksauto, overigens. meer>
Foto: Eigenaar

De Franse Peugeot 403, voor de iets bredere beurs, maar toch nog heel gewoon... meer>
Foto: Eigenaar

Voor de heel smalle beurs, in de jaren 1950 nog in overvloed aanwezig, was er een ruime keus aan zogenaamde dwergauto's. Qua uiterlijk vaak niet zo heel gewoon, zoals de BMW Isetta... meer>
Foto: Eigenaar

... de redeleijk succesvolle Goggomobiel ... meer>
Foto: Eigenaar

... en de Heinkel Kabine. meer>
Foto: Eigenaar

Voor wie het in de loop van de jaren 1960 al steeds beter ging en het wel wat minder gewoon en luxer wilde, waren er auto's als de Triumph Vitesse (boven) of de Alfa Romeo Giulia (onder).
meer>
meer>
Foto's: Eigenaren

En voor wie Volkswagen trouw wilde blijven, maar wat meer wilde dan een Kever werd begin jaren 1960 het 'Type 3', ontwikkeld, nog wél gebaseerd op de Kever.
meer>
Foto: Herman Steendam