Programma
Arjen Kok, senior onderzoeker bij de RCE, ging in op de betekenis van particulieren en verzamelaars bij het behoud en de ontwikkeling van erfgoed.
Jaap Nieweg (onder andere oud-voorzitter van MCN) ging in op het belang van krachtenbundeling, ook op Europees niveau en op de grote vraagstukken die voor ons liggen, bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming en brandstoffengebruik.
Daarna besprak Max Popma (erfgoedadviseur) de cultuurhistorische waarde van mobiel erfgoed bespreken. Hoe heeft de toenemende mobiliteit onze geschiedenis, onze economie, onze samenleving gevormd en gestuurd en de betekenis van mobiel erfgoed bij het zichtbaar maken van die geschiedenis.
Ben Boortman (FEHAC en projectleider modernisering Nationaal Register Mobiel Erfgoed - NRME) spreekt over het belang van de (digitale) zichtbaarheid van mobiel erfgoed en van het voor het voetlicht brengen van de erfgoedwaarde van mobiel erfgoed.
Erik de Zwart (onder andere trambestuurder, radio-dj en voorzitter van de Stichting Hondekop) presenteerde tussendoor vier objecten die behouden zijn dankzij particulier initiatief. Het betrof de Dakota van de Dutch Dakota Association, de DAF VIPRE opleggerbus van het DAF Museum in Eindhoven, de houten Boeier van de de Stichting Behoud Boeier en tenslotte de hondekop-treinstellen 766 en 220.902 van de Stichting Hondekop. Hij ging ook in op de obstakels die er zijn bij het in beweging houden van dit mobiele erfgoed.